![]() |
Piața de mașini second-hand e în plină dezvoltare |
Prolog
De la eliminarea taxei de poluare,
numărul mașinilor second-hand cumpărate de români, a crescut cu 70%. Dar,
proporțional cu creșterea numărului de mașini cumpărate la mâna a doua, a
crescut și numărul samsarilor și escrocilor în domeniu. Tot mai mulți români se
plâng de țepele pe care le-au luat în încercarea de a achiziționa o mașină. Fie
mașinile au fost lovite și reparate prost, fie au avut kilometrii dați înapoi,
fie aveau probleme cu actele și chiar cu seriile de șasiu. În cele ce urmează
ve-ți putea citi despre cinci criterii pe care ar trebui să le luați în
considerare atunci când cumpărați o mașină second-hand, pentru a evita samsarii
și escrocii. Acestea au fost preluate de la experții de pe DRPCIV, care
încearcă să prevină populația asupra riscurilor de a fi înșelată la cumpărarea
unor mașini la mâna a doua.
5.Anunțul
Primul lucru care trebuie să ne
atragă atenția, este chiar anunțul postat pe internet. Citirea cu atenție a
anunțului și depistarea încă din acest moment a tentativelor de escrocare, ne
pot scuti de multe necazuri și deplasări inutile, mai ales dacă mașina se află
în alt județ. În primul rând, trebuie să comparăm pozele afișate de vânzător cu
specificațiile trecute în detaliile anunțului. De exemplu, dacă trece încălzire
în scaune, dar mașina în poze nu arată un astfel de sistem, sau dacă scrie:
„toate geamurile automate”, dar în poză, geamurile din spate sunt cu manivelă,
înseamnă că avem de-a face cu un vânzător nesincer, care încearcă să ne
țepuiască chiar din primul moment. La fel și anunțurile de genul „full opțion,
fără piele”. De asemnea, dacă în poză numerele sunt ascunse, înseamnă că, vânzătorul
are ceva de ascuns (de obicei litigii cu fostul proprietar), și nu vrea ca
mașina să fie verificată.
4.Actele mașinii
După ce a-ți stabilit că anunțul de
pe net pare în regulă și sincer, urmează deplasarea la fața locului pentru
verificarea mașinii. Însă primul lucru care se verifică, este autenticitatea
actelor. Dacă actele par dubioase, nu mai este nevoie de nici o verificare a mașinii, căci aceasta nu mai
merită să fie cumpărată. În ceea ce privește actele, trebuie să fim siguri că
mașina are talon, carte de identificare și fișă fiscală. Atenție mare la talon.
Pe spate, la „înstrăinat către…”, nu trebuie să fie spații complectate. De
asemenea, dacă mașina nu e înmatriculată în România, trebuie să cereți toate
documentele, numărul și felul acestora, putând să îl aflați de pe DRPCIV. Nu
cumpărați o mașină, și nu plătiți avansul, dacă aveți dubii legate de acte, de
serii și ștanțe, altfel riscați să fiți escrocați. Verificați ca serile de pe
șasiu și motor să fie identice cu cele din cartea mașinii, Iar dacă cea de pe
motor nu corespunde, cereți actele pentru schimbarea motorului, altfel o să
aveți mari probleme la ITP. Atenție ca seriile de pe caroserii și motor, să nu
fie cumva sudate sau lipite.
![]() |
Actele false vă pot crea probleme incredibile în trafic |
3.Starea mașinii
Verificați cu atenție dacă mașina a
fost lovită și reparată. Primul lucru care trebuie să vă atragă atenție este
starea airbagurilor, sau lipsa acestora. Verificați linia ușilor și a
pragurilor cu ușile deschise. Dacă mașina a fost lovită și refăcută, oricât de
bine a fost reparată tot se văd urme. Verificați de asemenea dacă închise,
ușile se aliniază perfect. Verificați și capota dacă se închide și se aliniază
la fix. Dacă la o primă vedere a-ți decis că ve-ți achiziționa mașina, ideal ar
fi să o duceți la un mecanic care să v-o ridice pe elevator și să facă o
analiză de specialitate. El își va da seama imediat de starea mașinii.
![]() |
2.Rugina
Atenție la urmele de rugină. Dacă
mașina are rugină la praguri, sub aripi sau sub capotă. Rugina poate să apară
mai ales la mașinile aduse din germania, unde în timpul iernii la dezăpezire se
folosește intens sarea. Aceasta ajunge sub praguri, și provoacă ruginirea și
găurirea acestora. Deci verificați cu atenție pragurile și partea de sub
mașini, mai ales la interiorul aripilor. Dacă rugina a reușit să deterioreze
foarte tare fierul și tabla, atunci, nu achiziționați acea mașină, într-u cât
poate deveni chiar periculoasă. Și încă ceva: atenție și la scurgerile de la
motor. Dacă curge lichid de frână, sau lichid la servo, ulei, sau apă, atunci e
clar că motorul nu a fost îngrijit cum trebuie.
1.Uzura mașinii
Uzura mașinii este un factor
esențial în decizia de cumpărare. De obicei puteți verifica mașina în baza de
date a firmei care a cosntruit-o pentru a afla kilometrii reali. Însă dacă ea
nu apare acolo, puteți observa dacă starea mașinii se află în concordanță cu
kilometrii afișați pe bord. Mulți samsari obișnuiesc să dea kilometrajele
înapoi, ceea ce este foarte dăunător pentru consumul de ulei și distribuțieie
mașinii. De aceea dacă mașina arată doar 140.000 km la bord, însă are volanul,
scaunul șoferului, schimbătorul și cauciucul pedalelor, foarte uzate, înseamnă
că de fapt ea trece peste 250.000. La fel verificați starea fețelor de ușă, a
chederelor pe interior, a urmelor de unghii, sau a tapițeriei mașinii. Toate
acestea vă pot spune adevrul despre cât de utilizată a fost mașina.
Epilog
Când mergeți să vă cumpărați o
mașină, și dați bani mai mulți sau mai puțini pe ea, mergeți cu speranța că
ve-ți avea parte de o mașină care să poată fi folosită în siguranță și
confortabil. Din păcate, piața mașinilor este invadată de samsari, care de
multe ori iau mașinile gratuit sau la prețuri foarte mici, din afară unde au
primit daună totală sau erau grav avariate în accidente. Aceștia le repară
superficial în România, și apoi le vând naivilor sau celor nepricepuți în
mecanică auto. Astfel, dacă ai luat o astfel de mașină, încă de a doua zi te
trezești cu o grămadă de probleme și cu cheltuieli uriașe pentru remediere. De
aceea, vă recomandăm să mergeți tot timpul cu un specialist, un mecanic de
încredere să cumpărați o mașină, și să aveți în primul rând mare grijă la acte.
Comentarii
Trimiteți un comentariu